Webáruházunkban cookie-kat használunk, hogy jobb felhasználói élményt nyújtsunk és a böngészés is biztonságos legyen.

A webhely használatával elfogadod a cookie-k használatát.
Menü

A tibeti buddhista oltár

A tibeti buddhista oltár

A tibeti buddhista tradícióban az oltár segítségünkre van abban,

hogy közelebb kerüljünk tudatunk tiszta természetéhez, 
a gyakorlásunkat segítő erők aktivizálódjanak és az akadályok
csillapodjanak a magunk és minden érző lény javára. 

Mesterünk, Beru Khyentse Rinpoche budapesti központjában az oltár  előtt

Az oltár Buddha megvilágosodott testének, beszédének és
tudatának szimbólumaiból és a felajánlásainkból áll.


Mesterünk, Beru Khyentse Rinpoche 2013. szeptemberében 3 napos beavatás-sorozat közben a trónon, mellette az oltár

A legjobb, ha az oltárunkat egy külön szentély-szobában tudjuk
kialakítani. Ha erre nincs lehetőségünk, az sem baj. 
Fontos, hogy az oltár magasabban legyen, mint a fejünk, ha ülünk. 
Ha abban a szobában alszunk, ahol az oltárunkat kialakítottuk, 
akkor a fejünk nézzen az oltár felé, semmiképpen se a lábunk. 
Az oltár helyét úgy alakítsuk ki, hogy csak az oltárhoz tartozó 
tárgyak legyenek rajta, más funkcióval ne osszuk meg, pl. 
számítógép, jegyzetfüzet, kávéspohár tartóhelye ne legyen.


( Őszentsége Penor Rinpoche nyomán )

 

Ha lehet, több szintet alakítsunk ki:
- Középre helyezzük Sakyamuni képét vagy szobrát,
a legfelső szintre
- Következő szintre buddhista szentírások szövegeit,
és sztúpát. Ha nincs, az sem baj, ezekről is tehetünk
az oltárunkra képet
- Ezután hét felajánló csésze víz következik, és a 
negyedik és ötödik csésze között vajmécses. A hét
tál víz az ima hét részének szimbóluma.

Tibeti buddhista többszintes oltár. 2 sor vizes edénnyel


A mécses fénye a tudatlanság sötétjének eloszlatását
szimbolizálja. A tibeti tradícióban a mécsesek és 
felajánlócsészék száma bármennyi lehet, nagyobb 
kolostorokban akár több száz is.

A hét felajánlócsésze jelentése:
 1. Tál víz: az arc és a száj tisztításának szimbóluma
 2. Tál víz: a láb mosására, a tisztítás szimbóluma
 3. Virágokat jelenti: a nagylelkűség szimbóluma
 4. Füstölőt jelenti: az etika szimbóluma
 Mécsestartó itt következik: a türelem szimbóluma
 5. Illatos vizet jelenti: a kitartás, igyekezet szimbóluma
 6. Ételt jelenti: a szamádi, a meditatív koncentráció 
szimbóluma
 7. Zenét, hangszereket jelenti: a bölcsesség szimbóluma

Az oltár mindennapi használata:
- A csészéket minden reggel megtöltjük tiszta vízzel,
lehetőleg ne csorduljon túl a víz. A tálak legyenek 
egymás mellett egyenes vonalban, de ne érjen össze a szélük
( rizsszemnyi távolságnak szokták mondani )
- A mécsestartóban meggyújtjuk a mécsest
- Füstölőt is gyújthatunk
Az Om Ah Hung  ( szanzkrit olvasatban : Om Ah Hum )szótagokat 
vizualizálva és háromszor kimondva áldást kérünk. 
Ez a cselekedetünk akkor érdemteli,ha minden szenvedés 
okának megszűnését, mindenkinek a tartós  boldogság elérését 
tiszta szívünkből, őszintén kívánjuk.


Mesterünk, Beru Khyentse Rinpoche megáldja Jinba Sangpo, legrégebbi magyar tanítványának házi oltárát - video


Az ételünkből és az italunkból az első részt mindig
felajánljuk az oltáron ( mindig tiszta legyen és ne 
maradék )

A nap végén a vizeket a tálakból egy edénybe öntve lehetőleg a 
temészetbe, ill. lakásunkban a virágainkra önthetjük.
Az oltárra felajánlott ételt is olyan helyre tesszük, ahol madarak,
állatok tápláléka lehet. Ha gyümölcsöket helyeztünk az oltárra ,
azt néhány nap múlva megehetjük.

Buddhista oltár a tibeti tradíció szerint

Az oltár kapcsolatban van minden érző lény három szent központjával:
 - testünkkel,
 - beszédünkkel, 
 - és tudatunkkal.

A " Három Kapu": Om Ah Hung - test, beszéd, tudat Guru Rinpoche homlokán, torkán és szívén ábrázolva

Ezért az oltár alapja a fent leírt három erőközpontunk három tiszta szimbóluma:
 - Buddha vagy egy buddhista istenség ( Manjushri, Csenrézi, Tara, stb. ) szobra az oltár közepén - a test szimbóluma,
 - Szent szöveg sárga vagy vörös árnyalatú finom anyagba göngyölve a középtől balra - a tiszta beszéd szimbóluma, a Dharma,
 - Sztupa, vagyis szent ereklyetartó az oltár jobb oldalára tegyük - a tiszta tudat, buddha-tudat szimbóluma.

Középen a Buddha, jobbra a sztupa, a könyv a Buddha előtt majdnem középen, inkább enyhén balra
Oltárunkon a három fő tárgyon kívül elhelyezhetünk további Buddha szobrokat, valamint bodhiszattvák és tanvédők képeit.
Fontos!
Oltárunkat mindenképpen magas helyre tegyük, semmiképpen ne a földre  vagy a padlóra.

Tibeti oltár, az asztalon sorakoznak a felajánlások
Ezután következnek a felajánlások:
 - hét felajánlócsészét , melyek minden irány és minden idő Buddháinak tett felajánlásainkat jelentik, reggelenként tiszta vízzel megtöltünk,
 - akár vizet, akár valódi felajánlásokat is használunk, a tudat, a mantra és a mudra által válnak élővé, úgy adjuk, mintha a világ összes értékes gyönyörűségét ajánlanánk fel,
 - az oltáron a vizesedények egymás mellett rizsszemnyi távolságra sorakoznak,
 - a tálkákba különös gondossággal töltsük a vizet: ha túlcsordul, az a morális fegyelemmel való problémát szokta jelenteni, ha azonban sikerül mindegyik felajánlócsészét hibátlanul megtöltenünk, máris az erények halmozásának egy módját sikerült gyakorolnunk
.


Oltárcsészék megtöltve víz felajánlással

Ha nemcsak vizet, hanem valódi felajánlásokat is szeretnénk az oltárunkon, akkor a következő a teendőnk, az alábbi jelentéssel
( A hét oltárcsésze jelentése szemből nézve és balról jobbra haladva, az első, második és ötödik csészében van víz, a többiben rizs ) :

 1. , Első tál tiszta víz a budddhák itala, a tudat tisztaságát jelenti,
 2. , Második tál tiszta víz a lábmosást szimbolizálja, a test tisztaságát jelenti,
 3. , Egy tál rizs, közepén virággal a szem számára, a látás általi gyönyörűséget jelenti,
 4. , Egy tál rizs benne füstölővel az orr számára , a szaglás általi gyönyörűség, a Dharma mindent átható kvalitásának szimbóluma,
 5. , Vajmécses következik, ez a negyedik és az ötödik tál közé kerül, a világosság, a szamszára összes fénye beleértve a napot, holdat és a csillagokat,
 6. , Egy tál illatos víz a test mosására, a feltétel nélküli odaadás szimbóluma,
 7. , Egy tál rizs tetején édességgel vagy gyümölccsel az ízlelés gyönyörűségére, a hála szimbólumaként,
 8. , A hetedik tálka rizsre hófehér színű jobbra csavarodó kagylót helyezünk zenefelajánlás szimbólumaként, a fül gyönyörűségére.


A hét csésze a képen és a vajmécsestartó a fenti leírás szerint

Este a tálkákból a vizet a házban vagy a ház körül élő növényekre önthetjük. Ezután töröljük a felajánlócsészéinket szárazra, és fordítsuk őket lefelé. Ha a mécsest estére szeretnénk eloltani, mindenképpen legyezve, vagy elkoppintva tegyük. A rizzsel teli tálkákhoz nem nyúlunk, csak a vizesedényeket töltjük és ürítjuk reggel és este.


Vajmécses tartó tibeti tradícionális díszítéssel


Oltárcsészék lefordítva

Az írást Bokar Rinpoche tanítása alapján készítettem, váljon minden érző lény javára!
Ha épp oltárt szeretnél otthonodba webáruházunkból bevásárolhatsz: http://www.tibetan-shop-tharjay-norbu-zangpo.hu/tibeti_buddhista_oltar_117

Tartalomhoz tartozó címkék: blog

Keresés