Termékek Menü
0

Kalacsakra legenda és valóság

Kalacsakra legenda és valóság Kalacsakra jelentése a tibeti buddhista tradíció szerint. Vigyázat! Nem széljegyzet, de végre megtudhatod hogyan segítik világunkat harmóniához a töretlen tibeti hagyományvonalak élő mesterei.
Kalacsakra a tibeti buddhizmusban
Fénykép
 
  A kalacsakra jelentése a tantrikus buddhizmusban „időkerék” vagy „időciklus”
 
Eredete a Kalacsakra tantra szerint:
  • Sambhala királya Szucsandra (tibetiül Dava Szangpo) olyan tanítást kért Buddhától, mely biztosította számára a dharma gyakorlást, anélkül, hogy a világi élvezetekről vagy az uralkodással járó kötelezettségeiről le kellett volna mondania.
  • Kérésére Buddha megadta az első gyökértantrát Dhanyakatakában , a mai Amaravatihoz közel, egy kisvárosban a délkelet-indiai Ándhra Pradesban állítólag úgy, hogy ezzel egy időben elmondta a Pradzsnyaparamita szútrát a Keselyű-hegy csúcsán Biharban.
  • Szucsandra  királyon kívül még kilecvenhat kisebb király és Sambhalaból érkező küldött is megkapta a tanításokat.
A tantra így közvetlenül  Sambhalába került , és évszázadakon keresztül csak itt volt fellelhető. A későbbi királyok, mint Mandzsusrikirti vagy Pundarika összetömörítették és leegyszerűsítették a tanításokat, ez lett a „ Sri Kalacsakra” vagy „Laghutantra” és kommentárja „Vimalaprabha”, melyek mint a Kalacsakra irodalom szíve a mai napig fennmaradtak.
 
Fénykép
  
  A Kalacsakra tradíciók 
 
A Kalacsakrának jelenleg két fő hagyománya ismert. A Ra vonal és a Dro vonal. Bár a Kalacsakara szövegeknek nagyon sok fordítása volt szanszkritről tibetire, mégis a Ra és Dro fordításokat tekintik a legmegbízhatóbbnak. A két vonal kissé eltérően magyarázza, miként tértek vissza a tanítások Sambhalából Indiába.
Azt mondják Csilupa/ Kalacsakrapada, miután útra kelt, hogy megszerezze a Kalacsakra tanításokat Sambhalában, szembe találkozott a Kulika (Sambhala) királlyal,Durdzsajanával, aki mint Mandzsusri jelent meg előtte, és látva tiszta szándékát, ráruházta a Kalacsakra beavatást. A visszafelé vezető úton Csilupa  vitában legyőzte Nadapadát(tib. Narópa),a kor nagy buddhista központjának, a Nalanda egyetemnek a professzorát.
                                                                        

 

 
 
Azután Nadapada – akit úgy ismerünk, mint Kis Kalacsakrapada – beavatást nyert a Kalacsakrába Csilupotától. A hagyományt ezután kettőjüktől eredeztetik Indiában és Tibetben. Nadapada elismertette a tanításokat a Nalanda közösséggel, és olyan mestereket avatott  be a Kalacsakrába, mint amilyen Atísa is volt, aki aztán Pindo Acsarját avatta be. A Kalacsakra hagyomány a vadzsrajána buddhizmus egészével együtt a muszlim invázió élénkülésvel eltűnt Indiából, és Nepálban lelt menedékre. Tibetben a Dro vonalat Narópa egyik kasmíri tanítványa, Pandita Szomanatha építette ki, aki 1027-ben utazott Tibetbe, fordítója pedig az a Droton Sherab Drak Lotsava  volt, akiről a hagyományt elnevezték. A Ra vonalat Narópa egy másik kasmíri tanítványa Szamantasri jutatta el Tibetbe, az ő fordítója Ra Choerab Lotsava volt.
A Ra vonal a tibeti buddhizmus szakja hagyományában vált különösen fontossá. Szakja Trizin , a szakja vonal jelenlegi vezetője, több alkalommal adott Kalacsakra beavatást, s a gyakorlat elismert mestere. A szakja mester Csögye Tricsen Rinpocse a Kalacsakra tanítások egyik legfontosabb tovább vivője. Csögye Tricsen Rinpocse hat különböző Kalacsakra beavatás tartója. Az egyik előző Csögye Tricsen Rinpocse, Kjenrab Csoje(1436-1497) miután megpillantotta a női tantrikus istenséget, Vadzsrajóginit a közép-tibeti Drak Yewánál, mélyreható tanításokat és beavatásokat kapott tőle. Vadzsrajógini  két alakban bukkant fel Drak Yewa sziklái közül, az egyik vörös volt, a másik fehér, és Kjenrab Csojénak adományozta a Kalacsakra beavatást. Amikor bizonyítékot akart szerezni mindehhez, kisérője egy kusha füvet mutatott neki, amit Kjenrab Csoje elhozott magával a beavatásról. Még senki sem látott ilyen füvet ebben a világban, a száraz fűszál teljes hosszában szivárványfényben ragyogott. Ez a Vadzsrajóginintől származó közvetlen átadás a legrövidebb. A világon eddig létező legközvetlenebb átadása a Kalacsakra – meghatalmazásnak és tanításoknak.Mindemellett Kjenrab Csoje, akit Mandzsusri emanációjának is tekintik, előző életeiben Sambhala Rigden királya is volt több alkalommal, és számos indiai buddhista mester alakjában is megjelent. Mindezek jól mutatják egyedi viszonyát a Kalacsakra hagyománnyal.
 
                            
Három Kalacsakra mester egy képen.
Jamgon Kongtrul Rinpoche, Chögye Trichen Rinpoche és a mi személyes Mesterünk, Beru Khyentse Rinpoche.
 
  A Kalacsakra a tibeti buddhista hagyományvonalakban
 
A karma kagyü és a shangpa kagyü iskolákban gyakorolt Kalacsakra hagyomány a dzso – nang hagyományból származik, és az a Nagy Dzsamgon Kongtrul rendszerezte, akinek szövegét jelenleg is használják a beavatások során. 
  • A kagyü vonal vezető Kalacsakra vonaltartója  Kalu Rinpocse volt, aki számos alkalommal adott beavatást Tibetben,Indiában,Európában és Észak – Amerikában . Halálával szeretett szellemi fia Bokar Rinpocse, vette át, aki Kenpo Lödro Donyo Rinpocsénak adta azt tovább. A Bokar kolostor melynek jelenlegi vezetője Donyo Rinpocse, egy Kalacsakra sztúpának és a kagyü vonal fontos Kalacsakra elvonulási központjának ad otthont.
  • Lopön Csecsu Rinpocse a dél – spanyolországi  Karma Guen buddhista centrumban adott Kalacsakra beavatást és építtetett egy Kalacsakra sztúpát. Itt adott 2009-ben több ezer embernek Kalacsakra beavatást a mi személyes mesterünk Beru Khyentse Rinpoche. Bár Csögyam Trungpa Rinpocse nem tartozik a híres Kalacsakra mesterek közé, mégis életének későbbi szakaszában igen közel került ahhoz, amit ő maga Sambhala tanításoknak nevez – ezek a Kalacsakra hagyomány egyik részét képezik – különösen a tudat termához, amit Kalkitól kapott.
  •   A nyingma vonal kiemelkedő Kalacsakra mesterei Dzongsar Khyentse Csökji Lodrö, Dilgo Khyentse Rinpoche és Penor Rinpoche.
  •   A gelugpa vonalon belül a dalai lámák, különösen az 1.,a 2., a 7., a 8. és a jelenlegi(14.) jelentős érdeklődést mutattak/mutatnak a Kalacsakra  gyakorlat íránt. A jelenlegi Dalai Láma már eddig is több , mint harminc Kalacsakra beavatást adott világszerte, és napjaink egyik legismertebb élő Kalacsakra vonaltartója. A „Kalacsakra a világbékéért” jeligével emberek tízezreit vonták be. Általában nem jellemző, hogy egy beavatást nagyszámú gyülekezetnek adjanak, de a Kalacsakra mindig kivételt képezett.
  • Őszentsége a Dalai Láma 2012-ben Bodhgayan pl. ötszázezer embernek adott Kalacsakra beavatást, , Kalu Rinpocse és mások úgy mondták, hogy ennek a tantrának a nyilvános magyarázata szükségszerű jelenlegi, torzult világnézetű korban. Bár a beavatást a többség áldásként kapja, sokan vannak, akik kötelezettséget vállalnak, azután elkezdik a gyakorlatot. Főbb gelug vonal kiemelkedő Kalacsakra mesterei  Kirti Censhab Rinpocse, a 9. Kalka Dzsecün Dampa Rinpocse, Dzsado Rinpocse és az idős Gen Lamrimpa.
 
 
 
  A Kalacsakra gyakorlat
 
A Kalacsakra hagyomány az idő(kala)és a ciklus(csakra) koncepciója körül forog: a bolygók ciklusától az ember légzésciklusáig.
  • Megtanítja, hogyan dolgozzunk a test finomabb energiáival a megvilágosodás felé vezető úton. Kalacsakra istenség egy buddhát fejez ki, és ennek megfelelően mindentudó. Mivel Kalacsakra az idő befolyása alatt áll, Kalacsakra minderől tud. Mindaddig, míg Kalacsakri és Kalicsakra, spirituális partnernője és kiegészítője tudatában van mindannak, mi időtlen, korlátlan vagy az idő világán kívül esik. A Jab – Jumban – mint átmeneti és nem-átmeneti – elválaszthatatlanok. Hasonlóképpen, ahogy a kerék is kezdet és vég nélküli.
  • Egyes buddhista mesterek állítják, hogy a Kalacsakra a legelőrehaladottabb formája a vadzsrajána gyakorlatok közül. A Kalacsakra tantra öt fejezetből áll, melyből az első kettőt „alap Kalacsakrának” nevezik.
 
  1. Az első fejezet azzal foglalkozik, amit „külső Kalacsakrának” is hívnak – vagyis a fizikai világgal – és különösképpen a Kalacsakra naptárszámítási rendszerével, a világegyetemek születésével és halálával, a naprendszerünkkel és az elemek működésével.
  2. A második fejezet témája a „belső Kalacsakara” , ami érinti terhesség és a születés folyamatát. Az emberi test és a tapasztalás rendszerét és vadzsrakaját. Az emberi fizikai létezés megnyilvánulását a csatornák, szél, csepp stb. kifejezésekkel írja le. Egyesek az emberi tapasztalást négy tudatállapoton keresztül határozzák meg: ébrenlét, álom, mély alvás és a negyedik az, ami a szexualitáson keresztül válik hozzáférhetővé.
  3. Az utolsó három fejezet az  „egyéb” vagy „alternatív Kalacsakra”, mely az úttal és a gyümölccsel foglalkozik. A harmadik fejezet a meditációra való felkészülést taglalja ez a Kalacsakra – beavatás.
  4. A negyedik magát a meditációs gyakorlatot magyarázza el , nem csak a mandalán és istenségein történő meditáció felépítő fázisát, hanem a hat jóga beteljesítő fázisát is.
  5. Az ötödik, egyben utolsó fejezet a megvilágosodás állapotát (gyümölcs) jellemzi, ami a gyakorlat eredménye.   A beavatás ,mint minden vadzsrajána gyakorlatban, a Kalacsakra beavatások során is a tanítványt felhatalmazzák arra, hogy gyakorolja a Kalacsakra tantrát, mely a buddhaság elérését szolgálja.
A Kalacsakra beavatásoknak két fő lépése van, összesen tizenegy. A kettő közül az első a Kalacsakra meditáció felépítő fázisára való felkészülésre vonatkozik, míg a második a Kalacsakra hat jógájaként ismert beteljesítő fázisra készít fel. Azoknak, akik nem tervezik a teljes gyakorlat végzését, gyakran csak az alsó hét beavatást adják meg.
 
 
Források:
 
http://hu.wikipedia.org/wiki/K%C3%A1lacsakra
 
 
   
Tartalomhoz tartozó címkék: blog