Tara - a Gyors és Bátor

Tara az egyik legnépszerűbb női forma a buddhista panteonban. A végtelen könyörületesség
megtestesítője, aki nagyon népszerű Tibetben, Mongóliában és Nepálban. A története szerint egy
olyan nőről szól, aki végig járta a Dharma ösvényét, megszabadult a közönséges lét minden
tökéletlenségétől és kivirágzott benne a felébredett állapot minden képessége. Elérte az isten
állapotot és istennő lett belőle.
Tara az egyik legnépszerűbb női forma a buddhista panteonban. A végtelen könyörületesség
megtestesítője, aki nagyon népszerű Tibetben, Mongóliában és Nepálban . A története szerint egy
olyan nőről szól, aki végig járta a Dharma ösvényét, megszabadult a közönséges lét minden
tökéletlenségétől és kivirágzott benne a felébredett állapot minden képessége. Elérte az isten
állapotot és istennő lett belőle. Taranatha nevű XVI. századi nagy megvalósítást és tudást elért láma
írásaira alapuló történet szerint Tara hercegnő volt , mielőtt istennővé vált volna.
Sok évvel ezelőtt történt egy Sokszínű fény világban, ahol a Dob Hangja nevű buddha élt.
Abban az időben a királynak volt egy lány, akit Bölcs Holdnak hívtak. E lány nagy hittel és odaadással
fordult buddha felé. Éveken keresztül folyamatosan nagy felajánlásokat tett Buddhának és szerzetesi
kíséretének. Egy nap elhatározta, hogy Dob Hangja buddha jelenlétében leteszi a bodhiszattva
fogadalmat vagyis eléri a felébredést, hogy segíthessen minden lénynek. A szerzetesek nagyon
megörültek a lány döntésének, s azt javasolták neki , hogy imádkozzon férfiúi újjászületésért, mert
úgy több lehetősége lesz segíteni, mintha nőként születne meg. Bölcs Hold elszomorodott e korlátolt
nézett véget és a dolgok végső természetének szemlélete szerint válaszolt:
„ Itt nincs férfi, nincs nő,
Nincs én, nincs egyén és besorolás.
A férfi és nő csupán elnevezés,
Melyet a zavaros világi tudat alkotott.”
S meg fogadta, hogy ameddig a szamszara ki nem ürül, női testben megjelenve fogja a
lényeket segíteni. Ez volt az ő ígérete. Gyakorolt és ennek eredményeként megvalósította a végső
igazságot. Istennő lett, és lények millióit segítette a felébredés ösvényén. A „Megmentő” vagy
szanszkritül a „ Tara” nevet azért kapta ,mert egy ideig a „ lényeket a szamszárából megszabadító
összpontosítás” állapotában tartozkodott. S végtelen számú lényt szabadított meg minden reggel és
minden este.
A Tökéletes Győzelem nevű kozmikus idejében – Amoghasziddhi Buddha idején – Tara
belépett az összpontosítás egy másfajta állapotába, hogy megmentse a lényeket a veszélyektől,
félelmektől és démonoktól. Ennek az állapotnak „ a démonokat teljesen lagyőző összpontosítás” volt
a neve. Ezen a módon is sokak hasznára vált, rögtön segített, ha hívták vagy szólították. Gyors
cselekvése miatt „ Gyors és Bátor” jelzővel illették. Más változat szerint Tara Avalokitésvara
könnycseppjéből születtet meg, amikor az a világ szenvedését siratta.
Tara fő megjelenése Zöld Tara. Ez a megjelenés békés, két karja, egy arca és két lába van.
Zöld színe a felébredett cselekvést jelenti, a cselekvő együttérzést, hogy a hozzá imádkozókat a szél
sebességével segíti. A felhúzott bal láb a zavaros érzelmek uralásának jelképe. A félig nyújtott láb azt
jelképezi ,hogy készen áll bármikor felállni és segíteni. A lábak jelképe összességében arra utal, hogy
bár Tara teljességgel szabad a szamszara kötötségeitől, de itt marad , hogy segítse a szenvedőket.
Jobb keze az adás tartásában van, vagy is átadja a megvalósításokat(rendkívüli képességek) és a
nagyszerű megvalósítást ( a tudat természetének ismerete). Bal keze a menedék adás mudrájában
van, összeérő hüvelyk – és gyűrűs ujja a tudás és módszer egysége. A többi ujját feltartja, ezek a
Három Drágaságot, a buddhát, a dharmát és a szanghát jelentik. A kezében tartott lótusz szára az
összes megvalósult képesség teljes kibontakozásának jelképe. Szépsége és bája azt mutatja, hogy ő
minden buddha anyja, együttérzése pedig folyamatos minden lény irányában. A selyem és ékszer
díszek a képességek és cselekvés tökéletességére utalnak. Egyenes háta azt jelzi, hogy medítációja
egy örökké ragyogó gyémánthoz hasonlatos. A háta mögött ragyogó telihold a kimeríthetetlen
boldogság teljességére utal.
Életünk folyamán két félelemmel szembesülünk:
- első a kívánságaink be nem teljesülésének a félelme
- második a veszély, fenyegetés, fájdalmas körülmények, illetve az elhárításuk kudarcával
kapcsolatos félelem.
A hagyomány szerint megvéd a nyolc nagy félelemtől, vagyis a nyolc nagy veszedelemtől: elefántok,
oroszlánok. kígyók, tűz, víz, tolvajok, fogságbaesés és gonosz szellemek. Lehetséges, hogy ez a nyolc
volt a legnagyobb fenyegetettség a régi Indiában. Tara védelme nemcsak erre a nyolcra korlátozódik.
Ha bizalommal fordulunk hozzá és segítségét kérjük, megvéd minden veszedelemtől. A nyolc nagy
félelemnek van más magyarázata is. Egyrészt jelenthetnek életünkben adódó, testi épséget
fenyegető veszedelmet, másrészt tudatunkban háborgó érzélmeket is. Ez utóbbiak a veszélyesebbek,
hisz ártalmas tettek elkövetésére sarkallhat. Az összefüggés a következő :
- elefántok-szellemi vakság
- oroszlánok-büszkeség
- tűz-harag
- mérges kígyók-irigység
- bezártság-mohoság
- víz-vágy és ragaszkodás
- tolvajok-téves elképzelések
- gonosz szellemek-kételyek
Ahhoz, hogy megvédjen a belső félelmektől, Tara eloszlatja az okot – a zavaros érzelmet és annak
eredményét – a szenvedést.
Tarának sok megnyilvánulása ismert. Például a huszonegy Tara,(hozzájuk kapcsolódik a
huszonegy dicsőítés), Bhrikuti(Tronyercsen), Kurukulla(Kurukulle),
Szitatapattra(Dugkar),Usnisavidzsája(Namgyalma), Visvamata(Nacok jum,Kalacsakra
társnője),Nairatma(Dagmema). Bár a különféle alakzatoknak külünböző szertartásaik vannak, amikor
imádkozunk egyszerűen csak kérjük Zöld Tarát, hogy teljesítse be az összes megfogalmazott kérést.
Bár a formák sok félék, a női istenségek lényegüket tekintve mind egyek – pradzsnaparamita, a tudás
tökéletessége, bölcsessége.
Forrás:
http://en.wikipedia.org/wiki/Tara_(Buddhism)
http://terebess.hu/szorolapok/tara.html